Gynaecomastie

Blooming voor kwaliteit

Gynaecomastie

Borstvorming bij mannen

Gynaecomastie is een medische term voor borstvorming bij mannen. Er wordt niet veel over gesproken maar het komt regelmatig voor. De borstvorming kan ontstaan door een vergrote klierschijf, huidoverschot, overtollig vet of een niet-lichamelijke oorzaak. Eén ding is echter zeker: de borstvorming leidt in veel gevallen tot grote onzekerheid bij mannen. Wanneer u zich onzeker voelt door gynaecomastie is een borstverkleining een goede oplossing. Tijdens deze borstverkleinende operatie wordt het overtollige vetweefsel verwijderd.

• Onze plastisch chirurgen zijn aangesloten bij de NVPC en NVEPC
  • Jarenlange ervaring op het gebied van gynaecomastie
  • Persoonlijk gesprek met de plastisch chirurg die u gaat behandelen
  • Uitgebreid consultgesprek

For English see Gynaecomastia

Wat is gynaecomastie?

Gynaecomastie is de ontwikkeling van abnormaal veel borstweefsel bij mannen door een onevenwichtige hormonenspiegel in de puberteit. Er zijn verschillende vormen van borstvorming bij mannen. Zo kan er sprake zijn van overtollig klierweefsel, vetweefsel of een huidoverschot. Gynaecomastie wordt veroorzaakt door lichamelijke en niet-lichamelijke oorzaken. Factoren als erfelijkheid, de hormoonhuishouding of medicatie spelen hierin een rol. Met plastische chirurgie kunnen we uw problemen verhelpen.

Soorten borstvorming

Lichamelijke gynaecomastie

Bij lichamelijke borstvorming verdwijnen de klierschijven van een jongen niet gedurende de kindertijd. In plaats van dat deze weggaan, zwellen deze rond de puberteit op, waardoor borstvorming plaatsvindt. Dit kan gebeuren bij een of bij beide borsten van de jongen. De zwelling van de borst is meestal van korte duur, maar het kan ook voorkomen dat de zwelling meerdere jaren blijft. Deze borstvorming verdwijnt echter vanzelf, waardoor de zwelling niet operatief behandeld wordt. Een tweede lichamelijke oorzaak is pseudo-gynaecomastie. Bij deze borstvorming is niet de borstklier gezwollen, maar is de zwelling in de borst ontstaan door een vetophoping. Deze borstvorming kan middels een borstverkleining verholpen worden.

Niet-lichamelijke borstvorming

Naast de natuurlijke oorzaken van mannen gynaecomastie zijn er ook een aantal oorzaken van niet-lichamelijke borstvorming. Hierbij kunt u denken aan:

• De bijwerking van medicijnen, zoals anabole steroïden of antidepressiva
  • Stofwisselingsveranderingen bij lever- of nierziekte
  • Het gebruik van cannabis
  • Het disfunctioneren van de teelballen
  • Hormoonproducerende gezwellen

Wanneer er sprake is van een niet-fysiologische oorzaak, bepalen we aan de hand van het verhaal van de patiënt en het lichamelijke onderzoek of een borstverkleining geschikt is. Bij twijfel voeren we een aanvullend hormonaal onderzoek uit om te controleren of er geen onderliggende ziektes aanwezig zijn. Daarnaast checken we of de afwijking al een langere tijd aanwezig is.

Gynaecomastie door een klierschijf

Is er bij u sprake van een vergrote klierschijf, dan wordt deze bij de ingreep verwijderd. Om de klier weg te halen, maakt de chirurg een klein sneetje onder de tepel en op de overgang van het tepelhof en de huid. Bij een kleine klierschijf voeren we de ingreep uit onder lokale verdoving. Als de klierschijf groter is, voeren wij de operatie onder narcose in dagbehandeling uit of met een verblijf in het ziekenhuis voor een nacht.

Gynaecomastie door huidoverschot

Als er bij u een huidoverschot aanwezig is, halen we rond de tepel een reepje huid weg. In sommige gevallen kan het nodig zijn om meer huid weg te halen en de tepel wat naar boven te verplaatsen. Dit leidt tot een zogenoemd ankervormig litteken rond en onder de tepel. Indien de plastisch chirurg tijdens de ingreep zien dat er veel vet in het gebied onder de tepel zit, verwijderen we dit gedurende de operatie met een aanvullende liposuctie.

Feiten over Gynaecomastie

Wat kost een Gynaecomastie?

Tijdens het consult zal de arts verschillende behandelmogelijkheden met je bespreken. Wat je ook kiest, je bent bij Blooming verzekerd van de allerbeste zorg.

BEHANDELING PRIJS VERDOVING OVERNACHTING
Gynaecomastie € 6.500,- Algehele narcose Nee
Het behandeltraject

Hoe gaat een Gynaecomastie in zijn werk?

Veelgestelde vragen

De borst bestaat voor een groot gedeelte uit vet. Als u aankomt, zal de borst ook groeien. Wanneer tijdens de gynaecomastie operatie klierweefsel is verwijderd, is de kans nihil dat de borst opnieuw groter wordt.

Bij lichamelijk licht werk zoals administratieve werkzaamheden kunt u na twee dagen alweer aan het werk. Als u lichamelijk zwaar werk uitvoert, dient u twee à vier weken rust te houden.

Dat hangt af van uw zorgverzekeraar of de operatie wordt vergoed. Naast de aard en de ernst van de gynaecomastie speelt het verzekeringspakket een belangrijke rol. Informeer bij zorgverzekering of de behandeling wordt vergoed.

Wil je meer informatie over een Gynaecomastie?

Maak dan een afspraak voor een consult of neem contact met ons op.