Buffalo Hump

Een bisonnek, of nekbult, is een vetophoping die zich aan de achterkant van de hals vormt, waardoor hij er als een massa uitziet. Het komt het meest voor bij postmenopauzale vrouwen, maar het kan ook bij mannen en jongere patiënten voorkomen. De oppervlakte van de knobbel heeft meestal een doorsnede van vijf tot vijftien centimeter, hoewel hij soms groter kan worden.

Oorzaken van een bobbel in de nek

Er zijn veel mogelijke oorzaken van een bult in de nek. De ‘buffalo hump’ wordt vaak gezien bij mensen met obesitas of overgewicht, en ook bij mensen met aandoeningen als het syndroom van Cushing en osteoporose. Andere oorzaken zijn hormonale onevenwichtigheden, bepaalde medicijnen als Prednison en genetische aandoeningen.

• Overgewicht: De meest voorkomende oorzaak is zwaarlijvigheid, die kan leiden tot overmatige vetophoping in de halsstreek. In het geval van obesitas is er overmatig vet aanwezig in het lichaam. Dit hoopt zich op in verschillende delen van het lichaam waaronder de nek.
  • Osteoporose: Een buffalo hump wordt ook in verband gebracht met osteoporose. Osteoporose, ook wel poreuze botten genoemd, is een ziekte die botafwijkingen veroorzaakt. Als u deze aandoening heeft, kan uw wervelkolom inzakken doordat op een belangrijke plaats in de wervelkolom een wervel inzakt. Dit veroorzaakt de Buffalo Hump.
  • Syndroom van Cushing: Het syndroom van Cushing is een aandoening die optreedt wanneer het lichaam te veel van het stresshormoon cortisol aanmaakt. Dit kan gebeuren als u bepaalde medicijnen gebruikt, zoals corticosteroïden, of als uw lichaam te veel van het stresshormoon aanmaakt. Het syndroom van Cushing kan ook optreden als u een tumor in de hypofyse of de bijnier hebt. Het syndroom van Cushing veroorzaakt onder andere een ophoping van vet rond de nek, hierdoor kunt u een flinke bobbel in de nek krijgen.
  • Medicijnen: Er zijn veel medicijnen die een buffalo hump kunnen veroorzaken. De meest voorkomende zijn corticosteroïden, zoals Prednison en Dexamethason. Andere geneesmiddelen die deze aandoening kunnen veroorzaken zijn medicijnen tegen hiv, hydrocortison (cortisol) en cortison.

Welke klachten krijgt u bij een Buffalo Hump?

De symptomen van een buffalo hump variëren naar gelang van de onderliggende oorzaak. Over het algemeen is de knobbel echter pijnloos en veroorzaakt hij geen andere symptomen. Het kan wel voorkomen dat u wat moeite heeft met slapen of wat meer last heeft van hoofdpijn. Maar het voornaamste symptoom is de zichtbaarheid van de knobbel achter in uw hals.

De diagnose Buffalo Hump

De diagnose wordt gedaan door uw arts. Hiervoor zal hij vragen naar uw medische voorgeschiedenis en een lichamelijk onderzoek verrichten. Hij of zij zal ook onderzoeken laten doen om andere aandoeningen uit te sluiten die de oorzaak van uw klachten kunnen zijn zoals een bloedonderzoek voor uw cortisol spiegels.

Behandeling Buffalo Hump

De behandeling van een Buffalo Hump hangt af van de onderliggende oorzaak. Als de bult te wijten is aan zwaarlijvigheid, kan uw arts u gewichtsverlies en lichaamsbeweging aanraden. Als de bult te wijten is aan het syndroom van Cushing, zal uw arts de onderliggende aandoening behandelen. Als de knobbel het gevolg is van een geneesmiddel, kan uw arts het geneesmiddel veranderen of stoppen. In sommige gevallen kan een operatie nodig zijn om de knobbel te verwijderen.

Buffalo Hump met liposuctie

Liposuctie kan worden ingezet om een Buffalo Hump te verwijderen als deze veroorzaakt wordt door zwaarlijvigheid of Cushing. Liposuctie is een chirurgische ingreep waarbij vet uit het lichaam wordt weggezogen met behulp van een zuigapparaat. De chirurg maakt kleine incisies in de huid en brengt een dun buisje, een canule genaamd, in. De canule is verbonden met een zuigapparaat dat het vet wegzuigt. Liposuctie kan onder plaatselijke of algehele verdoving worden uitgevoerd. Deze ingreep wordt meestal om esthetische redenen gedaan.

Liposuctie bij Blooming

Tijdens uw eerste consultatie zullen u en uw plastisch chirurg alle details rond de liposuctie doornemen. Wij zullen u in detail laten zien hoe de behandeling in zijn werk gaat. Wij praten over de procedure en over eventuele nadelen of problemen die zich kunnen voordoen. Wij geven u ook alle nodige informatie over de nazorg en welke resultaten u kunt verwachten. Het is van cruciaal belang dat de plastisch chirurg op de hoogte is van uw algemene gezondheidstoestand.

Het precieze gebied waar de plastisch chirurg vet zal verwijderen, wordt tijdens het eerste consult bepaald. Deze worden vooraf aan de behandeling nauwkeurig afgetekend en ook de locaties van de zuignaaldjes worden gemarkeerd.

Vervolgens wordt er plaatselijke verdoving toegepast of word u onder algehele narcose gebracht. Via kleine sneetjes op onopvallende plaatsen wordt de nek ingespoten met een vloeistof die het wegzuigen van de vetcellen vergemakkelijkt en het bloedverlies vermindert. De plastisch chirurg brengt vervolgens via de huidsneden de zuignaald in waarmee de vetcellen uit uw Buffalo Hump worden weggezogen.

Zodra het gewenste resultaat is bereikt worden de kleine steekgaatjes gehecht. Het is soms nodig om overtollig wondvocht af te voeren via drains. Als er bijna geen wondvocht productie meer is verwijderen we deze drains weer. Dit is ongeveer na een of twee dagen. De behandeling duurt, afhankelijk van de grootte van de nekbult, 1 tot 2,5 uur.

Veelgestelde vragen over een buffalo hump

Een buffalo hump is een vetophoping die zich vormt aan de achterkant van de nek, waardoor er een massa-achtig uitzicht ontstaat. Het komt het meest voor bij vrouwen na de menopauze, maar kan ook voorkomen bij mannen en jongere patiënten.

De mogelijke oorzaken van een buffalo hump zijn onder meer obesitas, osteoporose, Cushing-syndroom en bepaalde medicijnen zoals corticosteroïden en medicijnen voor HIV.

De symptomen van een buffalo hump kunnen bestaan uit een zichtbare bult of zwelling aan de achterkant van de nek, ongemak of pijn in het getroffen gebied, en cosmetische bezorgdheid.

Een buffalo hump wordt meestal gediagnosticeerd door middel van een lichamelijk onderzoek door een zorgverlener. Er kunnen aanvullende tests worden besteld om de onderliggende oorzaak te bepalen.

Bij Blooming is de behandeloptie voor een buffalo hump gericht op de chirurgische verwijdering van het overtollige vet. Dit kan worden uitgevoerd door middel van liposuctie, waarbij een dunne buis wordt gebruikt om het vet te verwijderen

Het voorkomen van een buffalo hump omvat het handhaven van een gezond gewicht, het beheersen van onderliggende medische aandoeningen, en het vermijden of minimaliseren van het gebruik van medicijnen die bekend staan om vetophoping in het nekgebied te veroorzaken.

Hoewel een buffalo hump op zichzelf misschien geen ernstige medische aandoening is, kan het een teken zijn van een onderliggend gezondheidsprobleem, zoals obesitas, osteoporose, of het syndroom van Cushing.