Corona maatregelen
Bel ons E-Mail Afspraak

Tandenknarsen

Tandenknarsen is vaak voor u en soms voor uw partner erg vervelend. Het kan zorgen voor slijtage en schade aan uw tanden en kiezen. Tandenknarsen geeft vaak een schurend of knarsend geluid. Bij de meeste mensen gebeurd dit ‘s nachts en kan het leiden tot een slechte nachtrust.

Wat is tandenknarsen?

Beroepsmatig wordt tandenknarsen aangeduid als bruxisme: het herhaaldelijk over elkaar schuiven van de boven- en onder tanden en kiezen. Tandenknarsen wordt regelmatig verward met tandenklemmen. Bij tandenklemmen schuiven de tanden niet over elkaar. De kracht van tandenknarsen kan aanzienlijke schade toebrengen aan uw gebit. Enkele keren tandenknarsen in uw slaap is geen reden tot paniek, maar als het regelmatig voorkomt, is het essentieel om behandeling te zoeken. Als u pijn of ongemak ervaart in uw kaak, hoofd, oren, nek, mond of schouders is het goed om een afspraak maakt met onze professionals.

Oorzaken van tandenknarsen

Tandenknarsen kan vele oorzaken hebben, maar wordt vaak in verband gebracht met stress, angst of slapeloosheid. Er zijn mensen die gezichts- of hoofdpijn krijgen, maar dit hoeft niet altijd. Hoewel het een onbewuste handeling is, is tandenknarsen en kaakklemmen wat veel voorkomt. De meeste mensen zijn zich er echter niet van bewust dat ze het doen.

Het is iets dat vaak gebeurt tijdens de slaap, wanneer u geconcentreerd bent of overweldigd wordt door stress.

Hieronder staat een opsomming van mogelijk oorzaken van tandknarsen:

• Slaapstoornissen
  • Erfelijke factoren
  • Alcohol en roken
  • Gebruik van drugs
  • Medicijngebruik
  • Ziektes in het zenuwstelsel

Klachten zware oogleden

Er zijn verschillende tekenen die wijzen op bruxisme, ook wel tandenknarsen genoemd. De meest voorkomende symptomen van deze aandoening zijn hoofdpijn, kaakpijn en beschadigde tanden. Verder zijn gebroken tandglazuur, beschadigd wangslijmvlies, kloven in de tong en oorpijn allemaal symptomen die wij vaak horen. Er zijn nog meer symptomen die wijzen op tandenknarsen:

• Oorpijn
  • Stijfheid en pijn in het kaakgewricht
  • Pijn in het gezicht
  • Verstoorde slaap (voor jou of uw partner)
  • Verhoogde gevoeligheid van de tanden of zelfs tandverlies
  • Gebroken vullingen of tanden

De behandeling

Tijdens de behandeling wordt een kleine hoeveelheid Botox in de kaakspier geïnjecteerd. Afhankelijk van de intensiteit van de symptomen varieert de vereiste hoeveelheid Botox. De behandeling duurt tussen de 5 en 10 minuten en u mag hierna direct naar huis. Het is wel belangrijk dat u de eerste 4 uur na de behandeling niet gaat liggen en het behandelde gebied zo min mogelijk te gebruiken. Na 2 weken is het effect van de behandeling volledig merkbaar en de Botox is tot ongeveer 6 maanden werkzaam.

Kosten rimpels bovenlip behandelen

Tijdens een eerste consult bespreekt een van onze plastisch chirurgen uw wensen en de mogelijkheden. Op basis hiervan stellen zij een persoonlijk behandelplan op inclusief persoonlijk kostenoverzicht. Uiteraard beschikken wij over een standaard kostenindicatie.

Wilt u meer informatie over de behandeling tegen tandenknarsen? Maak een afspraak met een van onze plastisch chirurgen.