Overmatig zweten

Overmatig zweten, ook wel hyperhidrosis genoemd, is een aandoening waarbij een overproductie van zweet optreedt. Overmatig zweten kan op elk deel van het lichaam voorkomen, maar komt het meest voor in de handen, voeten en oksels. Overmatig zweten kan veel ongemak en verlegenheid veroorzaken bij mensen die eraan lijden.

Wat is overmatige transpiratie?

Overmatig zweten is een aandoening waarbij het lichaam meer zweet produceert dan nodig is. Zweten is de natuurlijke manier van het lichaam om af te koelen, maar mensen die aan overmatig zweten lijden produceren meer zweet dan nodig is om het lichaam af te koelen. Dit kan op elk deel van het lichaam voorkomen, maar komt het meest voor in de handen, de voeten en de oksels.

Wat zijn de symptomen van overmatig transpireren?

Naast het overmatige zweten kunt u ook andere symptomen ervaren, zoals:

• Uw kleren zijn snel doorweekt van het zweet,
  • Maceratie; het week worden van de huid,
  • Smetplekken op de huid,
  • Zweet dat van uw voorhoofd of gezicht druipt,
  • Een onaangename geur afkomstig van uw zweet.

Klachten zware oogleden

Er is niet één oorzaak van overmatig zweten. Het kan door een aantal verschillende dingen veroorzaakt worden, waaronder:

• Medicijnen: Sommige medicijnen kunnen overmatig zweten als bijwerking veroorzaken. Als u denkt dat uw medicijnen er de oorzaak van kunnen zijn dat u overmatig zweet, praat dan met uw arts over het aanpassen van uw medicatie.
  • Angst en stress: angst en stress kunnen de vecht-of-vluchtreactie van het lichaam opwekken, wat tot overmatig zweten kan leiden.
  • Hormonale veranderingen: hormonale veranderingen, zoals die tijdens de puberteit of de menopauze optreden, kunnen ook tot overmatig zweten leiden.
  • Medische aandoeningen: er zijn enkele medische aandoeningen die overmatig zweten kunnen veroorzaken, zoals hyperthyreoïdie of suikerziekte. Als u een medische aandoening hebt, spreek dan met uw arts over uw zweten.

Wat zijn de behandelingsmogelijkheden voor overmatig zweten?

Er zijn een aantal verschillende behandelingsmogelijkheden voor mensen die last hebben van overmatig zweten. Deze omvatten:

• Antitranspiratiemiddelen: Antitranspiratiemiddelen kunnen helpen om de hoeveelheid zweet die u produceert te verminderen. U kunt ze vrij in de handel kopen of op recept van uw arts verkrijgen.
  • Botox: Botox-injecties kunnen helpen om de hoeveelheid zweet die u produceert tijdelijk te verminderen. De effecten houden meestal drie tot zes maanden aan.
  • Chirurgie: In sommige gevallen kan een operatie een optie zijn. Dit is wel een ingrijpende optie waarbij een zenuw wordt doorgesneden. Dit wordt meestal alleen aanbevolen als andere behandelingsmogelijkheden niet hebben gewerkt.
  • Medicatie: er is mediactie dat kan helpen bij het verminderen van het zweten. Vaak wordt dan Oxybutynine of Glycopyrronium voorgeschreven.
  • Iontoforese: een behandleing waarbij gebruik wordt gemaakt van een apparaat, dat via elektroden in water zwakke elektrische stroompjes uitstoot. Het lichaamsdeel dat overmatig zweet houdt u in dit water. De ‘ionen’ uit het water sluiten de uitgangen van de zweetkliertjes af, waardoor het overmatig zweten afneemt.

Overmatig zweten kan vervelend zijn, maar er zijn behandelingen beschikbaar die kunnen helpen. Lijd niet in stilte – zoek de hulp die u nodig heeft om u weer comfortabel en zelfverzekerd te voelen.

Botox-injecties bij Blooming

Wanneer het zweten zo ernstig wordt dat het uw dagelijkse bezigheden hindert, is een Botox-behandeling bij Blooming een uitstekende optie. De zenuwen die de zweetklieren aansturen worden uitgeschakeld door ze met Botox in de oksel te blokkeren. Daardoor kunnen de zweetklieren geen zweet meer produceren.

De volgende gebieden kunnen voorzien worden van Botox:

• Oksels
  • Handpalmen
  • Voetzolen
  • Voorhoofd

Botox behandeling

Een behandeling met Botox is niet ingrijpend, maar we willen wel dat u een weloverwogen beslissing maakt. Tijdens het intakegesprek bij Blooming stellen we samen het behandelplan op, waarin we ook de voor- en nadelen van Botox bespreken. Op basis hiervan kunt u beslissen of u wel of niet voor Botox kiest.

De Botox wordt met een dunne naald ingespoten waardoor de zenuwen die de zweetklieren aansturen worden uitgeschakeld. De naald is zo dun dat u hier geen littekens aan overhoudt.

Na de Botox behandeling

U kunt na een Botox behandeling uw dagelijkse werkzaamheden gewoon weer oppakken. We adviseren wel om de eerste 24 uur na de behandeling wat rust te nemen. U zult enkele dagen na de Botox injecties merken dat het overmatig transpireren afneemt. Na ongeveer twee weken zult u het maximale effect ervaren. Na de behandeling blijft het overmatig zweten zes tot twaalf maanden weg. Is de Botox uitgewerkt dan kunt u uiteraard bij ons terecht voor een vervolgbehandeling.

Bijwerkingen van de Botox behandeling

Een behandeling met Botox is veilig en niet ingrijpend, maar er kunnen net zoals bij andere medische ingrepen altijd complicaties optreden. Deze bijwerkingen zijn hoofdpijn, bloeduitstortingen of zwelling rondom het het geïnjecteerde gebied. Deze bijwerkingen zijn zeldzaam en van korte duur. In zeer zeldzame gevallen treedt er een allergische reactie op.

Veelgestelde vragen over overmatig zweten

Overmatig zweten is een medische aandoening waarbij de hoeveelheid zweetproductie de normale transpiratie aanzienlijk overschrijdt. Symptomen omvatten drijfnat worden zonder duidelijke reden, zweetplekken op kleding, en ongemak of sociaal isolement als gevolg van overmatig zweten.

Overmatig zweten kan worden veroorzaakt door overactieve zweetklieren, en de precieze oorzaak kan variëren. Het kan het gevolg zijn van genetica, hormonale veranderingen, bepaalde medicijnen, medische aandoeningen, of zelfs emotionele stress.

Overmatig zweten wordt gediagnosticeerd op basis van de symptomen en medische geschiedenis van de patiënt. Soms kan een zweettest worden uitgevoerd om de ernst van het overmatige zweten te meten.

Er zijn twee hoofdtypen overmatig zweten: focaal overmatig zweten, dat zich op specifieke lichaamsdelen concentreert zoals handen, voeten, oksels, en het gezicht, en gegeneraliseerd overmatig zweten, dat het hele lichaam beïnvloedt.

De lichaamsdelen die het meest worden getroffen door overmatig zweten zijn meestal de handpalmen, voetzolen, oksels en het gezicht.

Overmatig zweten kan het dagelijks leven van patiënten aanzienlijk beïnvloeden. Het kan leiden tot sociaal ongemak, angst, en ongemak op het werk of in sociale situaties vanwege de zichtbare transpiratie en zweetplekken op kleding.

Behandelingsopties voor overmatig zweten omvatten niet-chirurgische behandelingen zoals botox. Botox zorgt ervoor dat de zweetklieren tijdelijk te blokkeren.