Borstvorming bij mannen

Borstvorming bij de man, of gynaecomastie, kan zowel in de pubertijd als op latere leeftijd ontstaan. En hoewel het vrij vaak voorkomt, kan er schaamte ontstaan dat belemmert in het ondernemen van activiteiten als zwemmen of sporten. Gelukkig is gynaecomastie in de meeste gevallen onschuldig en kunnen we het ongewenste klierweefsel relatief makkelijk verwijderen.

Welke klachten geeft borstvorming bij mannen

Bij mannen kan gynaecomastie psychologische problemen veroorzaken. Ze kunnen zich minder mannelijk voelen door de borstvorming en voelen zich er vaak ongemakkelijk bij. Gynaecomastie kan ook lichamelijke symptomen veroorzaken, zoals pijnlijke en gevoelige borsten. Mannen met deze aandoening zoeken meestal medische hulp vanwege deze problemen. De behandelingsmogelijkheden variëren naargelang de ernst van de aandoening, maar kunnen medicatie, chirurgie of bestraling omvatten. Met de juiste behandeling kunnen mannen met gynaecomastie hun kwaliteit van leven verbeteren.

Hoe ontstaat borstvorming bij mannen

Jongens worden net als meisjes geboren met klierschijfjes achter de tepel. En waar deze bij meisjes groeien in de pubertijd, verdwijnen ze in de meeste gevallen bij mannen. Wanneer ze niet verdwijnen kunnen ze in puberteit of op latere leeftijd opzwellen waardoor er borstvorming optreedt. Deze borstvorming bij mannen staat ook wel bekend als gynaecomastie. Er zijn drie soorten gynaecomastie: fysiologische gynaecomastie, niet fysiologische gynaecomastie en pseudo-gynaecomastie.

Is de borstvorming ontstaan in de pubertijd dan is de borstvorming ‘fysiologisch’. Of te wel een normale reactie van de borstklieren op hormonen. De zwelling is vaak kortdurend en verdwijnt na verloop van tijd, maar kan ook een aantal jaar blijven. Treedt de borstvorming op latere leeftijd op dan is er sprake van niet fysiologische gynaecomastie.

Het ontstaan van deze zwellingen kan verschillende oorzaken hebben.

• Gebruik van bepaalde medicijnen
  • Borstkanker
  • Slikken van bepaalde hormonen
  • Abnormale productie van hormonen in het lichaam
  • Borstvorming door vetafzetting
  • Stofwisselingverandering bijvoorbeeld door nier- of leverziekte
  • Gebruik alcohol en drugs
  • Door het gebruik van anabolen

Naast bovengenoemde oorzaken kan het ook voorkomen er geen directe oorzaak van de niet fysiologische gynaecomastie kan worden gevonden. Ten slotte kan de borstvorming ook pseudo-gynaecomastie zijn. Dit houdt in dat de borstklier niet afwijkend is. Het lijkt door vetafzetting of er borstvorming heeft plaatsgevonden.

Behandelingen bij Gynaecomastie

Afhankelijk van de oorzaak van gynaecomastie wordt er gekeken naar wat voor een behandeling de patiënt het beste kan ondergaan. In het geval van fysiologische gynaecomastie wordt er in de meeste gevallen niks aan gedaan. De borstvorming verdwijnt vanzelf weer. Bij het niet natuurlijke ontstaan van de borstvorming, of niet fysiologische gynaecomastie, wordt er eerst gekeken naar de oorzaak. Als de oorzaak aan medicijngebruik ligt, wordt er gekeken of andere medicatie kan worden gebruikt. Bij borstkanker worden meestal de tepel, de borstklier en de schildwachtklier helemaal verwijderd. Soms is een zaadbal gezwel de oorzaak van de borstvorming. Als de oorzaak niet duidelijk is wordt er meestal overgegaan tot verwijdering van het klierweefsel onder de tepel.

Gynaecomastie klein (geen liposuctie en geen huidresectie)

Een kleine Gynaecomastie vindt plaats onder lokale of algehele verdoving. De huid rondom het tepelhof wordt verdoofd en steriel afgedekt. Er wordt een kleine huidincisie aan de rand van het tepelhof geplaatst waarna overtollig weefsel wordt verwijderd. Onder het tepelhof zal altijd een kleine hoeveelheid (klier of vet) weefsel achterblijven om te voorkomen dat er na de operatie juist een deukje zal ontstaan.

Na de operatie wordt de huid gesloten met onderhuidse oplosbare hechtingen eventueel in combinatie met huidlijm. De wonden worden weer afgeplakt met steriele pleisters (steristrips).

Gynaecomastie groot

Een grote Gynaecomastie vindt plaats onder lokale of algehele verdoving. Ook bij deze behandeling wordt er wordt een kleine huidincisie aan de rand van het tepelhof geplaatst. Moet er naast weefsel ook huid worden verwijderd dan zal deze incisie iets verlengd of uitgebreid worden. Bij een behandeling waarbij Gynaecomastie wordt gecombineerd met liposuctie zullen er mogelijk nog een aantal kleine (~5mm) steekgaatjes worden gemaakt om de liposuctie te kunnen uitvoeren.

Na de behandeling worden de huidincisies gesloten met onderhuidse oplosbare hechtingen eventueel in combinatie met huidlijm. Bij grotere correcties wordt soms gekozen om kortdurend drains (slangetje) in het wondgebied te plaatsen. Deze drains voeren in de eerste post-operatieve fase (maximaal enkele dagen) overtollig vocht of bloed af. Deze drains kunnen weer gemakkelijk worden verwijderd.

Gynaecomastie inclusief Renuvion

Een grote Gynaecomastie inclusief Renuvion vindt plaats onder algehele verdoving. Bij deze behandeling wordt er een huidincisie aan de rand van het tepelhof geplaatst. Omdat er naast weefsel ook huid wordt verwijderd zal de incisie iets verlengd of uitgebreid worden. Bij een behandeling waarbij Gynaecomastie wordt gecombineerd met liposuctie zullen er mogelijk nog een aantal kleine (~5mm) steekgaatjes worden gemaakt om de liposuctie te kunnen uitvoeren. Met de Renuvion wordt de huid van binnenuit verstrakt en kunnen contouren worden verbeterd.

De meest eenvoudige methode bij pseudo-gynaecomastie die wordt gebruikt bij kleinere hoeveelheden vetweefsel is het vet weghalen door middel van liposculptuur. Dit heeft echter geen zin wanneer de huid is uitgerekt of wanneer er stevig klierweefsel aanwezig is.

Veelgestelde vragen over borstvorming bij mannen

Borstvorming bij mannen, ook wel gynaecomastie genoemd, is de abnormale groei van borstklierweefsel bij mannen. Het kan in één of beide borsten voorkomen en resulteert in een meer vrouwelijke borstvorm.

De oorzaken van borstvorming bij mannen kunnen variëren. Het kan het gevolg zijn van hormonale veranderingen, bepaalde medicijnen, overgewicht, alcohol- of drugsmisbruik, lever- of nierziekte, of het kan een symptoom zijn van borstkanker.

Er zijn twee soorten gynaecomastie: fysiologische en niet-fysiologische gynaecomastie. Fysiologische gynaecomastie is meestal tijdelijk en gerelateerd aan natuurlijke hormonale veranderingen, terwijl niet-fysiologische gynaecomastie kan worden veroorzaakt door andere factoren zoals medicatie of ziekte.

Als u een toename van borstweefsel opmerkt, gevoeligheid of pijn in uw borsten ervaart, of als u zich zorgen maakt over veranderingen in uw borsten, moet u contact opnemen met een arts. Zij kunnen u onderzoeken en eventueel aanvullende tests uitvoeren om een diagnose te stellen.

Symptomen van gynaecomastie kunnen onder andere gevoelige borsten, een toename van borstweefsel, en pijn in de borsten zijn. Sommige mannen kunnen ook psychologische symptomen ervaren, zoals gevoelens van schaamte of ongemak.

De behandeling van gynaecomastie hangt af van de oorzaak. Als het wordt veroorzaakt door medicijnen of een onderliggende ziekte, kan het veranderen of stoppen van die medicijnen of het behandelen van de ziekte helpen. In andere gevallen kan een operatie nodig zijn om het overtollige borstweefsel te verwijderen.

Gynaecomastie kan pijn of gevoeligheid in de borsten veroorzaken, maar dit is niet altijd het geval. De ernst van de symptomen kan variëren afhankelijk van de individuele persoon en de mate van borstvergroting.