Bloemingdael

Booming bij Blooming:

Het Botox abonnement!

Wij zijn nu telefonisch bereikbaar!

Nazorg buikwandcorrectie

Met goede nazorg na uw buikwandcorrectie herstelt u snel en kunt u uw dagelijkse werkzaamheden weer oppakken. Een buikwandcorrectie is geen kleine operatie en vergt daarom een lange herstelperiode. Tijdens het eerste consult bespreekt uw plastisch chirurg de behandeling met u aan de hand van de voordelen en nadelen, geeft hij antwoord op uw vragen en adviseert hij u over de beste nazorg. Door het naleven van deze adviezen behaalt u een zo optimaal mogelijk resultaat.

Ik kon met al mijn vragen over de buikwandcorrectie terecht bij mijn behandelend plastisch chirurg. Van behandeling tot nazorg ben ik zeer deskundig geholpen!

Handige tips voor na de buikwandcorrectie

Bij iedereen verloopt het herstel na de buikwandcorrectie anders. Om het voor u zo gemakkelijk mogelijk te maken, geven wij u een aantal tips voor de weken na de ingreep.

• Rijd de dag na de ingreep niet alleen naar huis.
  • Loop licht voorovergebogen om de spanning op de wond te beperken.
  • Douche een week na de ingreep pas. Verwijder dan ook de gazen rondom de wond en navel.
  • Zorg de eerste week voor hulp in huis zodat u ontlast bent.
  • Draag het korset gedurende de zes weken na de ingreep.
  • Vermijd lichamelijke inspanning of sporten zes weken.
  • Begin na ongeveer drie weken na de ingreep met het masseren van de maagstreek.
  • Het verwijderen van de drains gebeurt de dag na de ingreep in het ziekenhuis.
  • Indien de drains moeten blijven zitten, dan wordt er een afspraak gemaakt om ze eruit te halen.
  • Na twee weken komt u bij de plastisch chirurg voor de eerste controle.

Buikwandcorrectie: de zorg na uw behandeling

Na de buikwandcorrectie zult u direct merken dat uw buik verstrakt is maar er zal nog zwelling zichtbaar zijn. De buikwandcorrectie is niet bedoeld om overgewicht kwijt te raken maar om de lichaamscontouren rondom de buik te verbeteren. Een buikwandcorrectie is een operatie en daarom heeft uw lichaam tijd nodig om volledig te herstellen. Gun uw lichaam die rust.

Stap 1: Naar huis na de ingreep

De verpleegkundige bepaalt samen met uw behandeld plastisch chirurg of u de volgende middag naar huis mag. De buikwandcorrectie vindt plaats onder volledige narcose en daarom raden wij aan om na de ingreep licht verteerbare voedingsmiddelen te nemen zoals beschuit, thee en water.

De littekens zullen direct na de ingreep opgezwollen en rood zijn. Ondanks dat het er akelig uitziet, hoeft u hier niet van te schrikken. Deze natuurlijke reactie van het lichaam komt bij iedereen voor en littekens hebben tijd nodig om een eindstadium te bereiken.

Stap 2: Het verwijderen van de drains

Een buikwandcorrectie is een zware ingreep en daarom verblijft u de nacht na de ingreep altijd een nacht in de kliniek zodat wij u de beste nazorg kunnen geven. Het is van belang dat u zo veel mogelijk met uw heupen licht gebogen in bed blijft liggen om de spanning op de wonden te verminderen. Tijdens de ingreep zijn er drains in de wond geplaatst om het eventuele bloed of wondvocht te verminderen. Na ongeveer drie dagen komt u terug in de kliniek en zullen deze drains worden verwijderd.

Stap 3: Het innemen van pijnstillers

Tijdens de ingreep is niet alleen uw huid, maar zijn ook het onderliggende spier- en vetweefsel verstrakt. Hierdoor kunt u de eerste dagen na de buikwandcorrectie een trekkende en zeurende pijn van de huid ervaren. Het gebied dat behandeld is, voelt beurs, strak en gevoelig aan. De eerste twee weken na de ingreep heeft u het gevoel spierpijn te hebben in uw buik.

Om de pijn te verzachten, adviseert uw verpleegkundige u over het gebruik van pijnstillers. Neem in elk geval om de vier tot zes uur twee tabletten Paracetamol van 500 mg in. Hiermee kunt ook thuis doorgaan. Wanneer u merkt dat de pijn vermindert, kunt u het innemen van pijnstillers verminderen tot het innemen van één tablet om de vier tot zes uur.

Stap 4: Voldoende rust nemen

Beweeg in de eerste dagen na de operatie zo min mogelijk. Wij adviseren u drie volledige dagen bedrust. Ervaart u klachten? Blijf dan een week in bed. Het is belangrijk dat u de eerste vier weken dag en nacht een ondersteunend korset draagt. In de twee achtereenvolgende weken draagt u dit korset alleen nog overdag.

Stap 5: Aan het werk na de ingreep

Hoe snel u na de ingreep weer aan het werk kunt, is afhankelijk van het soort werk dat u doet. Wanneer u fysiek zwaar werk doet, zal het een langere tijd duren voordat u weer uw volledige werkzaamheden kunt oppakken. Ook wanneer u lichter lichamelijk belastend werk doet, zal het herstel de eerste twee tot drie weken dermate energie kosten, dat het fysiek niet haalbaar is om te gaan werken. Om het herstelproces te versnellen, is het belangrijk dat u het korset draagt zoals is voorgeschreven door uw plastisch chirurg.

Het eindresultaat

Direct na de ingreep is al duidelijk te zien dat uw buik platter is maar pas na enkele maanden zal uw buik een strakkere en plattere vorm hebben. Dit komt omdat de zwelling dan verminderd is en ook de huid hersteld is. Het volledige eindresultaat is een jaar na de operatie te beoordelen. Het resultaat na een buikwandcorrectie is langdurig. Treed er na de ingreep echter verdere verslapping van het huid- en spierweefsel op door veroudering of zwangerschap, dan kan een nieuwe buikwandcorrectie noodzakelijk zijn.

U krijgt met een buikwandcorrectie het beste resultaat wanneer u voor de operatie op uw streefgewicht bent. Dit streefgewicht kunt u samen met de plastisch chirurg vaststellen. In sommige gevallen is het dus aan te raden om eerst af te vallen.

Risico’s en complicaties buikwandcorrectie

Een buikwandcorrectie is over het algemeen een veilige ingreep maar zoals bij elke operatie, bestaat ook hier de kans op complicaties zoals een nabloeding of infectie. Tijdens het eerste uitgebreide consult met uw behandelend plastisch chirurg, bespreekt hij de buikwandcorrectie, de voor- en nadelen en de mogelijke complicaties. Op deze manier weet u altijd wat u van de ingreep kunt verwachten. Enkele complicaties van een buikwandcorrectie kunnen zijn:

• Bloedophoping rondom de wond
  • Infecties
  • Nabloedingen
  • Een negatieve reactie op de narcose
  • Allergische reactie
  • Onvrede over het resultaat
  • Gevoelloosheid in het behandelde gebied
  • Een vertraagde wondgenezing

Ervaart u een van bovenstaande complicaties of heeft u een klacht, dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

Littekens

De eerste tijd zijn de littekens rood en gezwollen, maar dit wordt meestal na zes weken al minder. Houd er wel rekening mee dat een litteken ongeveer een jaar tot anderhalf jaar de tijd nodig heeft om tot een eindstadium te komen. Houd littekens uit de zon en verzorg ze met een littekencrème. Bij ons in de kliniek gebruiken wij Staudt littekencrème.

Roken

Stop minstens zes weken voor tot zes weken na de behandeling met roken. Roken vernauwt de bloedvaten, waardoor er problemen bij de wondgenezing kunnen ontstaan. De kans op nabloedingen wordt verkleind zodra u stopt met roken.​

Ervaringen met buikwandcorrecties

Vooral door de rustige aard, goede uitleg en geruststelling heb ik besloten de buikwandcorrectie bij Dr. Staudt te laten uitvoeren. Ik heb geen moment spijt gehad en ben zeer tevreden met het resultaat, de behandeling en nabehandeling.

Ik heb een body lift gehad en ben zeer tevreden over het resultaat. Ook was ik heel blij met Joost Staudt als mijn plastisch chirurg. Hij luistert heel goed naar wat je wil en geeft goede adviezen of suggesties.

Afspraak maken

Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, vragen wij u om uw contactgegevens achter te laten.

Tijdens onze openingstijden kunt u ons telefonisch bereiken op 023 544 4974.
Maandag09:00 – 21:00 uur
Dinsdag09:00 – 17:00 uur
Woensdag09:00 – 17:00 uur
Donderdag09:00 – 21:00 uur
Vrijdag09:00 – 17:00 uur

Adresgegevens

Blooming Plastische Chirurgie Spaarne Gasthuis –Noord, 3e verdieping Vondelweg 999 2026 BW Haarlem
Bel: 023-5444974 Wij zijn telefonisch bereikbaar!