Borstverkleining

Al onze borstverkleiningen worden uitgevoerd door BIG-geregistreerde plastisch chirurgen die ook werkzaam zijn in het RKZ Beverwijk

Klachten grote borsten

Wij voeren borstverkleiningen uit voor cosmetische of medische redenen. Als u lichamelijke klachten ervaart of wanneer de huid onder uw uitgezakte borsten gaat smetten, kan een borstverkleining u verlichting geven. Ook wanneer u uw borsten niet vindt passen bij de rest van uw lichaam of als uw grote borsten zorgen voor gevoelens van onzekerheid, kan een borstverkleining de oplossing bieden. Een borstverkleining kan ook worden uitgevoerd omdat u nek- of rugklachten ervaart door uw te grote borsten.

• Uw wensen bespreken tijdens een uitgebreid consultgesprek met uw behandelend arts
  • Veel ervaring op het gebied van het uitvoeren van een borstverkleining
  • Samenwerking met het Rode Kruis Ziekenhuis en het Spaarne Gasthuis
  • Onze plastisch chirurgen zijn aangesloten bij de NVPC en NVEPC

"Zeer tevreden over de arts, de verpleging en het resultaat van mijn borstverkleining."

Vergoeding borstverkleining

Of een borstverkleining wordt vergoed door de zorgverzekeraar hangt af van verschillende factoren. Om te bepalen of er sprake is van een medische noodzaak, zijn er criteria opgesteld waar u aan moet voldoen:

1. U heeft een borstomvang van cup DD of groter (voor vrouwen kleiner dan 1 meter 60 geldt cup D).
  2. U heeft last van hogerugklachten of nek- en schouderklachten die ontstaan door uw borstomvang.
  3. Eventuele andere oorzaken zijn uitgesloten en andere therapieën, zoals een ondersteunende beha, pijnstillers en fysiotherapie, blijken niet te helpen.
  4. U heeft last van chronisch smetten onder uw borsten, waarbij hygiënische maatregelen en andere medische behandelingen onvoldoende resultaat hebben gehad.
  5. Uw BMI (Body Mass Index) mag niet hoger zijn dan 30.

Naast de genoemde criteria kan elke ziektekostenverzekeraar nog eigen voorwaarden hebben. Wij adviseren u om voor de ingreep uw verzekeringsadviseur te raadplegen. Wanneer u om esthetische redenen een borstverkleining ondergaat, wordt deze niet vergoed.

Kosten borstverkleining

BEHANDELING PRIJS VERDOVING OVERNACHTING
Borstverkleining € 6.270,- Algehele narcose Ja
Borstlift € 6.270,- Algehele narcose Ja
Borstlift inclusief protheses € 7.630,- Algehele narcose Ja

Redenen voor een borstverkleining

Zware, grote of verslapte borsten kunnen zowel lichamelijk als psychisch een belasting vormen. De meeste vrouwen die bij ons een borstverkleining ondergaan, doen dit niet alleen om mooie kleinere borsten te krijgen maar ook omdat ze hinder ondervinden in hun dagelijks leven. Kies voor een borstverkleining als:
  • Het gewicht van de borsten pijnklachten geeft in de rug, schouders en hals;
  • De huid onder uw borsten snel gaat smetten;
  • Uw huid pijnlijk is op de plek waar behabandjes in de huid snoeren;
  • Uw zware borsten in de weg zitten bij het sporten;
  • U hinder ondervindt bij het passen van kleding;
  • Uw borsten asymmetrisch zijn.

Behandeling borstverkleining

Een borstverkleining is een ingreep die valt onder plastische chirurgie waar u goed over na moet denken. Wij doorlopen daarom de stappen van een borstverkleining met u.

Stap 1: het eerste consult

Tijdens het voorbereidende gesprek met de behandelend plastisch chirurg kunt u uw klachten, vragen en wensen met betrekking tot een borstverkleining bespreken. Uw plastisch chirurg zal u vragen naar uw verwachtingen van het resultaat en de behandeling. Naar aanleiding van uw verwachtingen geeft uw plastisch chirurg u inzicht in de mogelijkheden en bekijkt hij of de ingreep aan uw verwachtingen kan voldoen. De plastisch chirurg zal daarnaast uitgebreide voorlichting geven over de voorbereidingen, ingreep, nazorg en de voordelen en nadelen. Bij Kliniek Blooming krijgt u altijd een eerlijk en professioneel advies, zodat u weet wat u te wachten staat. Daarnaast bepalen we tijdens het voorbereidende gesprek of u een geschikte kandidaat bent voor een borstverkleining. Onder andere uw medische achtergrond, medicijngebruik en huidige gezondheid komen ter sprake.

Stap 2: de behandeling

Een borstverkleining wordt te allen tijde uitgevoerd door een ervaren plastisch chirurg. De ingreep vindt plaats onder algehele narcose en duurt gemiddeld anderhalf uur.
  • De plastisch chirurg maakt een ankervormige incisie rond de tepelhof en naar de borstplooi.
  • De plastisch chirurg verplaatst de tepel naar de juiste hoogte.
  • Indien nodig wordt de tepelhof verkleind voor een natuurlijk en gebalanceerd resultaat.
  • Na de borstverkleining worden uw borsten stevig verbonden met drukverband of u krijgt een sportbeha ter ondersteuning.
  • U hinder ondervindt bij het passen van kleding;
  • Tot slot brengen we twee dunne drains (slangetjes) in die het wondvocht afvoeren. Deze verwijderen we de volgende ochtend weer.

Stap 3: de nazorg

Na de ingreep ontwaakt u meteen uit de narcose. Het kan zijn dat u zich moe en futloos voelt wanneer u bijkomt. Uw arts zal na de behandeling bepalen welke nazorg u nodig heeft. U blijft ter observatie een nacht in de kliniek, zodat we uw herstel goed kunnen bewaken. Direct na de borstverkleining kunnen uw borsten gezwollen en beurs zijn. Dit zal vanaf de derde dag na de ingreep geleidelijk wegtrekken. Voor een goede ondersteuning van de borsten adviseren wij u om de eerste zes weken na de ingreep een speciale beha te dragen. Deze sportbeha krijgt u na de behandeling mee naar huis. Voor optimaal herstel dient u de eerste week rust te houden en geen zwaar lichamelijk werk te verrichten. Na deze week verwijdert uw plastisch chirurg de hechtingen. Na zes weken is lichamelijke inspanning weer toegestaan en kunt u zwaarder werk verrichten of sporten. Voor een optimaal resultaat adviseren wij u om uw litteken goed te verzorgen met onze littekencrème en de borsten het eerste jaar zo min mogelijk aan de zon bloot te stellen.

Stap 4: het resultaat

Na de ingreep is direct zichtbaar dat de borsten kleiner van omvang zijn. Het eindresultaat is echter pas een jaar na de operatie te beoordelen. Het resultaat van een borstverkleining is kleinere en stevigere borsten. Ook de vorm van de borsten zal veranderen, passend bij de nieuwe grootte. Het merendeel van de vrouwen is erg tevreden over het resultaat: klachten aan de rug, nek en schouders verdwijnen vaak helemaal en hun onzekerheid vermindert aanzienlijk. Het is belangrijk dat u zich bewust bent van het feit dat bij een borstverkleining altijd kleine littekens zichtbaar zullen blijven. Na verloop van tijd verminderen de littekens wel, maar helemaal onzichtbaar worden ze niet. In het begin kan het gevoel in uw tepel wat minder zijn, maar dit komt bijna altijd weer terug. Tijdens de eindcontrole bij ons in de kliniek maken we foto’s om aan het medische dossier toe te voegen.

Napijn

Na een borstverkleining voelen uw borsten mogelijk pijnlijk en gezwollen aan. De huid rondom het behandelde gebied staat strak en gespannen omdat deze zich nog moet aanpassen aan de nieuwe borstomvang. Mogelijk ervaart u ook klachten die vergelijkbaar zijn met spierpijn. Deze klachten zijn normaal na een operatie omdat het lichaam tijd nodig heeft om te herstellen. Ook littekens zijn in het begin rood en zichtbaar, dit is normaal omdat littekens tijd nodig hebben om te herstellen.

Risico’s borstverkleining

Een chirurgische ingreep brengt altijd risico’s met zich mee. Een borstverkleining vormt hierop geen uitzondering, maar de kans op complicaties is wel nihil. De complicaties die kunnen optreden zijn zeer zeldzaam:

• Nabloedingen of een hematoom in uw borst;
  • Zwellingen of infecties rondom het operatiegebied;
  • Asymmetrie van de borsten;
  • Allergische reactie;
  • Onbevredigend esthetisch resultaat;
  • Een minder fraai litteken.

Wanneer u een borstverkleining overweegt, is het belangrijk dat u bedenkt of u in de toekomst nog borstvoeding wilt geven. Door het verplaatsen van de tepels en het verwijderen van klierweefsel bestaat er een kans dat u minder of zelfs helemaal geen borstvoeding meer kunt geven.

Net als bij de meeste chirurgische ingrepen bestaat bovendien het risico op een allergische reactie, een infectie, een nabloeding en een slechte genezing. Door jarenlange ervaring, een goede voorbereiding en professionele zorg minimaliseren we deze risico’s bij Kliniek Blooming.

Borstverkleining resultaat

Onze plastisch chirurgen voeren dagelijks borstoperaties uit en blijven op de hoogte van de nieuwste ontwikkeling op dit gebied. Bekijk hieronder de resultaten van vrouwen die bij Kliniek Blooming een borstverkleining hebben ondergaan.

Ervaringen

Veelgestelde vragen over een borstverkleining

Of het geven van borstvoeding mogelijk is na een borstverkleining, is afhankelijk van de hoeveelheid klierweefsel die we moeten verwijderen. Als we voor de verkleining veel melkklierweefsel verwijderen, vermindert dit de kans dat u nog borstvoeding kunt geven. Ook het verplaatsen van de tepel vormt een risico voor het geven van borstvoeding.

Of u hetzelfde gevoel behoudt in uw borst en tepel, wordt bepaald door de verplaatsing van de tepel en tepelhof. Als de tepel niet te veel is verplaatst, is de kans dat het gevoel in uw borst hetzelfde blijft redelijk groot. In een enkel geval kan het zijn dat het gevoel in de borsten minder wordt, dit wordt vooraf met u besproken. Het gevoel rondom de littekens is wel anders of minder.
Mag ik direct weer werken na de borstverkleining?
Na de operatie verblijft u een nacht in het ziekenhuis. Tijdens de operatie plaatsen we drains in uw borst om vocht en eventueel bloed goed af te kunnen voeren. De volgende ochtend verwijderen wij deze in de meeste gevallen weer. Wij adviseren u om de eerste week na de operatie rustig aan te doen en thuis te blijven. Doe hooguit administratief werk. Na ongeveer zes weken kunt u het lichaam weer belasten met zwaarder werk en mag u weer intensief gaan sporten.

Wilt u meer informatie over een borstverkleining of een andere borstcorrectie? Maak dan een afspraak met één van onze plastisch chirurgen. Neem contact met ons op via , door te mailen naar info@bloomingpc.nl of maak direct een afspraak via onderstaand contactformulier.

Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, vragen wij u om uw contactgegevens achter te laten.

Tijdens onze openingstijden kunt u ons telefonisch bereiken op .

Maandag 09:00 – 17:00
Dinsdag 09:00 – 17:00
Woensdag 09:00 – 17:00
Donderdag 09:00 – 21:00