Bent u een man en heeft u ongewone borstvorming?

Niet alleen vrouwen komen naar onze kliniek voor een borstoperatie. Steeds vaker komen er ook mannen langs voor een borstcorrectie. Vaak gaat het om ongewenste borstvorming en dat kan zowel lichamelijke als geestelijke klachten met zich meebrengen.

De borstvorming bij mannen, ook wel bekend als gynaecomastie, wordt veroorzaakt door zwellingen van de borstklier. Het ontstaan van deze zwellingen kan verschillende oorzaken hebben.

• Gebruik van bepaalde medicijnen
  • Borstkanker
  • Slikken van bepaalde hormonen
  • Abnormale productie van hormonen in het lichaam
  • Borstvorming door vetafzetting
  • Stofwisselingverandering bijvoorbeeld door nier- of leverziekte
  • Gebruik alcohol en drugs

Naast bovengenoemde oorzaken kan het ook voorkomen er geen directe oorzaak van de borstvorming kan worden gevonden.

Klachten
Bij mannen kan het voorkomen dat de gynaecomastie psychische problemen veroorzaakt. Ze voelen zich minder mannelijk en voelen zich vaak ongemakkelijk over de borstvorming. Ook kan de gynaecomastie lichamelijk klachten met zich meebrengen. Zo kunnen mannen hierdoor pijnlijke en gevoelige borsten hebben.

Behandeling
Afhankelijk van de oorzaak van gynaecomastie wordt er gekeken naar wat voor een behandeling de patiënt het beste kan ondergaan.

• Bij  het niet natuurlijke ontstaan van de borstvorming wordt er gekeken naar de oorzaak. Als de oorzaak bij medicijn gebruik ligt, wordt er gekeken of een ander medicijn kan worden gebruikt. Bij borstkanker worden meestal de tepel, de borstklier en de schildwachtklier helemaal verwijderd.
  • Als de oorzaak niet duidelijk is wordt er meestal overgegaan tot verwijdering van het klierweefsel onder de tepel.
  • Soms is een zaadbalgezwel de oorzaak van de borstvorming. In dat geval wordt de zaadbal verwijderd en wordt er gekeken naar een andere behandeling die de oorzaak van het zaadbalgezwel tegengaat.

Mogelijke complicaties operatie

Deze behandeling is relatief veilig, maar zoals bij elke operatie bestaan er altijd risico’s op complicaties. Zo kan het voorkomen dat de patiënt last krijgt van nabloedingen en infecties. Ook bestaat er een kans op trombose en longontsteking. Deze complicaties komen echter zelden voor.